top of page
Foto van schrijverMarieke van Dinteren

Waarom unieke content designs en fotografie zo belangrijk zijn voor je branding.

Over de do's & dont's van content designs via platforms als Canva


Branding is misschien wel de meest gebruikte en gehypte marketingterm van de afgelopen paar jaar. Iedereen heeft "een brand", iedereen ís een brand, lijkt wel. Maar is het begrip ‘branding' nu wel zo nieuw?


Branding, het creëren en in de markt zetten van een merk, is natuurlijk niet nieuw. Bedrijven zoeken al jaren naar manieren om een herkenbaar verhaal om hun product, dienst of bedrijf heen te bouwen en zo een merk te creëren. Ook personen profileren zich trouwens steeds vaker als 'een brand'. Wat daarbij wel nieuw is, is dat het creëren van een merk, meer dan ooit valt of staat met goede online zichtbaarheid én dat de eisen die aan je marketing content en content designs steeds hoger zijn geworden.


Het visuele aspect van je marketing content is door de immense groei van het internet namelijk steeds belangrijker geworden. Goede fotografie, een huisstijl die past bij jouw bedrijf, een pakkend logo, ze zijn onmisbaar voor je bedrijf. Kwam je tien jaar geleden misschien nog wel weg met een knullige flyer met een matige foto of met een zelf geknutseld logo, tegenwoordig is dat onacceptabel. Als jouw marketing materiaal er amateuristisch uitziet, dan is je concurrent op het internet binnen vijf seconden gevonden. Het internet is hierin je beste vriend of ergste vijand.


Vroeger kreeg je vooral naamsbekendheid door mond op mond reclame. Tegenwoordig vinden klanten je vanaf de andere kant van de wereld door zoekopdrachten en keywords. Als ze via via over je gehoord hebben, zullen ze je eerst googlen. Daarom is het dus van belang dat je branding in orde is. Je huisstijl, logo, fotografie en marketing content moeten professioneel ogen, eenheid uitstralen en herkenbaar zijn.


Maar hoe kom je aan goede marketing content? En kan je eigenlijk niet gewoon zelf iets in elkaar zetten voor je branding? Ja en nee. Natuurlijk zijn er ontzettend veel online platforms die je in hap klare brokken, mooie designs aanleveren. CANVA is een hele bekende en hun designs zijn ge-wel-dig! Het aanbod van fonts, foto’s, designs en kant-en-klare formats is indrukwekkend, super handig, en makkelijk. Maar…. het is ook weinig origineel.



De designs, foto’s, fonts en de combinaties die aangeboden worden, zijn allemaal gebaseerd op een standaard format. Als je veel bezig bent met content design, herken je de formule dan ook meteen. De krullerige lettertypes, de ‘instagram-feel’ van de foto’s, het trendy barista-sfeertje, zeg maar. Alles heeft hetzelfde blije ‘happy go lucky sausje’. En daarmee heb je dus meteen het eerste probleem te pakken: hoe leuk de designs op deze platforms ook zijn, ze zijn zelden uniek, zelden vernieuwend. Voor je het weet heb je precies hetzelfde sjabloon te pakken als je concurrent. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.


Sowieso is het niet slim om je volledig te baseren op designtrends van nu. Alles wat hip & trendy is, is dat over twee jaar tenslotte al niet meer. Wil jij het zoveelste Vegan kook blog zijn, met bijbehorende krulletters en schattige sjabloontjes? Hoe denk je je te kunnen onderscheiden in die verzadigde markt? Waarom niet wat meer je eigen koers volgen? Trendsetters zijn tenslotte ooit trendsetter geworden omdat ze een destijds afwijkend idee hebben uitgewerkt.


Daarbij, en dat is nog een nadeel van ‘de online design fabrieken’ , de ontwerpen zijn weliswaar perfect zoals ze zijn, maar zodra je ze gaat bewerken storten ze vaak in elkaar. Zodra de lengte van een woord in het sjabloon verandert, verandert meteen de balans van het design. En meestal niet ten goede. Datzelfde geldt voor de kleur: als je de fontkleur verandert, is vaak ook de kracht van het ontwerp weg. In het onderstaande voorbeeld kun je dat goed zien. "Jameela Natural Make Up" is een mooi, goed gebalanceerd design. "Marianne Natuurlijke Make-Up" ziet er al een stuk rommeliger en amateuristischer uit. Als je zelf niet zo' goed gevoel voor design hebt, is het werken met dit soort sjablonen dus lang niet altijd zo tijdbesparend als je misschien had gehoopt.






Als laatste wil ik opmerken dat veel ontwerp-elementen in dit soort platforms sowieso niet bepaald 'ontwerpers vriendelijk' zijn. Probeer in Canva maar eens een fijne lijn te selecteren voor je ontwerp. Dat lukt niet. Er zit óf een krul aan, óf een hartje doorheen, of de lijn wordt mega dik zodra je hem in je ontwerp sleept. Je wordt dus gedwongen te blijven ontwerpen binnen dat standaard format of om toch maar weer in Photoshop, Affinity of andere professionele ontwerp programma’s verder te werken. En zo ben je dus al snel weer een paar uur verder, en dan heb je nog niet eens een goede, unieke foto... Reden genoeg dus om je content design uit te besteden, zodat je tijd over houdt voor je eigen bedrijf!


Tot slot: unieke content designs op basis van unieke fotografie kosten geld, maar een uniek content design kan de uitstraling van jouw bedrijf blijvend positief (of negatief) beïnvloeden. Wil je je branding een boost geven? Ben je benieuwd naar unieke en betaalbare content designs op basis van fotografie? Neem dan eens contact op. Eerst meer zien van mijn branding fotografie & content design fotografie? Kijk eens rond op mijn website www.mariekevandinteren.nl en maak kans op een gratis content design. Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan gerust. Heb je opmerkingen of vragen? Laat een bericht achter.


Groetjes,










コメント


bottom of page